Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag mår dåligt över allt hemskt som händer – vad ska jag göra?
03 aug, 2024
En ledsen kvinna med händerna framför ansiktet.
Foto: TT
”Mira” gråter framför nyhetssändningarna och mår väldigt dåligt över allt hemskt som händer i världen. Hur ska hon hantera tankarna och känslorna? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungtBrand logo
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungt
Fråga: Jag mår så dåligt över allt hemskt som händer i världen. Jag gråter framför nyhetssändningarna om kvällarna och blir nedslagen över artiklarna jag läser i morgontidningen. Jag går omkring med en puttrande ilska och en ständig ledsamhet i kroppen. Jag är ledsen över att barn far illa, arg över krig, arg på män tycker sig vara mer värda än kvinnor, förfärad över klimatet.
Var ska jag göra av all ilska över saker som jag inte kan göra så mycket åt? Hur ska jag hantera tankarna och känslorna? Jag vill bara dra ett täcke över mig.
/Mira

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Se empatin som en kraft"
När jag läser ditt brev funderar jag på ditt liv i helhet. Du skriver att du går omkring med en ledsamhet och ilska. Vi har alla olika sårbarhet inför hur vi påverkas av samhället, då vissa kan bläddra i tidningen utan att få den minsta känsla medan andra blir djupt berörda. Men om känslan inte går över utan följer med en genom dagen tycker jag att det är dags att fråga sig hur måendet ser ut i övrigt. Vad gör mig glad? Lever jag på det sätt som jag vill? Vad behöver jag förändra samt acceptera i mitt liv för att känna mig mer nöjd?
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det är självklart fint att kunna känna för andra på det sätt som du gör. Tänk om alla skrollade bland krig, skjutningar och olyckor och inte kände någonting. Om vi gick runt som avstängda robotar? Just att vi känner skyddar även vårt samhälle tänker jag. Gränsen mellan positiv empati och empati som blir förödande för oss själva kanske ligger just i vad vi gör med den.
I stället för att dra täcket över huvudet tänker jag att du borde se empatin som en kraft och ta agens. Använd dig av den för att förändra samhället i stället för att bli en blöt fläck under den. Se dig omkring och fundera över vad du kan engagera dig i. Det kan vara allt från att handla till en sjuk kompis till att bli idrottsledare, vara politiskt aktiv eller resa till andra sidan jorden och plantera träd. Om det känns svårt att omsätta kan du börja på en låg nivå. Håll upp dörren till en inpasserande eller fråga en vän som mår dåligt om den vill ta en promenad. Om du blir överöst av den andres känslor, ta in din egen känsla och bekräfta den. Säg något i stil med ”nu blir jag ledsen över det jag hör. Det är okej. Men för att hjälpa den andre måste jag komma ihåg vad som är mitt och ditt. Nu lyssnar jag igen”. När vi hjälper andra mår vi också bättre själva.
Annons
Jag tänker också att du kan behöva förebygga och inte ta del av nyheter flera gånger om dagen. Fundera över vilka källor som är svårast och begränsa dem ett tag för att se om det påverkar ditt mående till det positiva. Men kom ihåg att din empatiska förmåga är en tillgång. Du måste bara hitta en väg framåt för den.